5/18/2009

Chrysogone Diangouaya

In 1992, Chrysogone Diangouaya set up the Centre d'Expression Corporelle, d'Art Dramatique, de Contes, de Percussions et Chants Africains. This provided a framework in which to develop his own contemporary dance technique based on the body's natural movement, and to found the first ever Congolese contemporary dance company, the Ballet Théâtre Monana.
It was the start of a long series of dance pieces and plays, notably Noix de Coco [Coconut], selected by the Avignon Festival de Théâtre Jeune Public in 1995, and the first version of Koklondumn, l'homme [Koklondumn, Man], which won the Afrique en Création 1st prize (1995 national selection), and was programmed at the Rencontres chorégraphique internationals de Seine-Saint-Denis in 1998.
In the same period, Chrysogone Diangouaya also founded the A.J.C., the Brazzaville Young Artists' Association, which aims to help young artists develop their talent and to bring them to the public eye.
In 1996, he also set up Mabina Danse, Brazzaville's first dance festival, which has seen the emergence of a number of dance companies.
In 1998, Chrysogone Diangouaya left his war-torn native Congo for Europe, where he perfected his technique in the company of choreographers such as Germaine Acogny, Carlos Orta, Avi Kaiser, Louise Burn, and Elsa Wolliastion.
In 2000, he performed in Suzanne Linke's Le Coq est mort [The Cockerel is Dead], in 2001 in Norma Claire's Juste un zeste d'amour [Just a Dash of Love], and in Jane Lloyd Francis' l'Equilibre Horse Theater in 2001, 2002, and 2003.
Claire Verlet and Anne-Marie Raynaud of the National Dance Centre (CND) in Paris soon demonstrated their faith in his choreographic and pedagogical skills, inviting him to run the "Africa, from tradition to modernity" master class alongside the likes of Germaine Acogny, Elsa Wolliastion, Flora Thiefaine, and Salia Sanou, and putting rehearsal studios at his disposal for his Singur and Koklondumn pieces.
In 2000, Chrysogone Diangouaya set up the Compagnie Monana, an emanation of Ballet Théâtre Monana and the La Monana association, which works to promote, enhance and distribute African culture.

3 commentaires:

  1. Salut Chrysogone des belles isles de Hawai'i.

    C'est moi Maui Ola, la maitre de hula qui etait a Maui il ya deux ans avec ma tres belle et gentille amie Malia. Tu te souviens de nous? Moi j'ai beaucoup pense a toi depuis ce moment. L'histoire que tu a raconte aves tes amis est reste dans mon espirt jusqu'a ce moment. Tu est tellement doue dans cet art d'animer les histories avec la danse, la musique, et le magique. Bravo mille fois.

    Malia et moi nous continuons a faire beaucoup de hula. En Juin nous allons a Huahine Tahiti. Apres ca je vais enseigner avec une tres chere amie, Cleo Parker Robinson a Denver Colordo. Regarde son website a Cleoparkerdance .org. Tu verras le programe que nous allons presenter cet ete. J'ai beaucoup parle de toi avec Cleo a elle a envie de te connaitre.

    J'ai essaye de venir a Maui cet annee mais c'etait rate pour trop de travail chez moi. Tu vois que j'ai change de email. Je suis a mauliola3@gmail.com et le telephone chez moi 808 4314284 et le cel 8086528173. J'ai essaye de devenir membre de cet blog mais je n'ai pas encore reussi et je dois retourner a des montons de travail qui m'attends. Quel plaisir de reconnecter avec toi.

    avec beaucoup de aloha de moi et Malia.
    Mauli Ola

    RépondreSupprimer
  2. Quel MAGNIFIQUE travail Chrysogone !!!!! Tu es très inspiré ! Je viens de regarder plusieurs de tes vidéos et ton art fait grand bien ! MERCI !!!
    LOVE & LIGHT à toi et toute ta famille
    Béa

    RépondreSupprimer
  3. tebersita@yahoo.fr2 juin 2009 à 08:47

    Vraiment tu a fait un bon travail ici- c'est magnifique! My only complaint is that I can't find a way to become a memeber- too complicated! Teber est encore en New Mexico avec Titos, mais quan il sera de retour de vais lui monter ton "blog". Courage et bonne continuation, Zoe (non!non! la Zoe de Teber!) 2 juin 2009

    RépondreSupprimer